Startsidan  Om mig  Kontakta mig

Små chokladkakor med chokladgrädde


Fotot är taget på min mosters 50-årskalas

Hej!

Hjärtligt välkomna tillbaka till HOMEMADE. ♥
Hoppas att ni har haft en super god jul & fått en bra start på det nya året. Det har jag!

På Annandagen firade vi min kära moster som fyllde 50 år och jag stod för desserten. När hon önskade något litet & "chokladigt" visste jag precis vad jag skulle baka! Jag stod i köket i flera timmar och pysslade med dessa. Det otroligt dumma var att något konstigt hände när jag skulle göra frostingen. Eller rättare sagt: Det hände ingenting. Jag har bakat dessa innan och aldrig misslyckats, men just denna gången skulle det (självklart) krångla in i sista sekund. Det slutade med att jag gjorde en egen, totalt improviserad frosting som blev god, faktiskt. Jag liksom bara hällde i ingredienser lite hur som helst och lät den provsmakas innan jag lämnade köket som jag pyntat med chokladsmet. Nu skriver jag orginalreceptet & inte det jag gjorde, eftersom att jag inte minns. Men jag har ätit dessa ett par gånger förut och de är oemotståndliga, speciellt för oss chokladälskare.

Recept
20 STYCKEN

 50 gram rumstempererat, osaltat smör
Drygt 1/2 dl extrafint strösocker
1 stort, lätt vispat ägg
Drygt 1 dl extrafint vetemjöl
2 msk kakaopulver
1 msk mjölk (röd)

Chokladgrädde
100 gram mörk choklad
1 dl vispgrädde

SÄTT UGNEN PÅ 190 grader. Ställ 20 stycken dubbla minimuffinsformar i papper på 2 bakplåtar.
Vispa smör och socker vitt och pösigt i en skål. Vispa gradvis i äggen.
Sikta mjöl och kakao och vänd ner blandningen i äggsmeten med en metallsked. Blanda i mjölken.

Häll smeten i formarna, fyll till hälften ungefär.
Grädda kakorna i 10-15 minuter eller tills de höjt sig rejält och känns fasta. Låt dom svalna på ett galler.

Gör chokladgrädden genom att bryta sönder chokladen i en kastrull och hälla på grädden. Värm på låg värme och under ständig omrörning tills chokladen har smält. Häll över blandningen i en värmefast skål och vispa med elvisp i 10 minuter eller tills smeten är tjock, glänsande och sval.

Spritsa eller skeda chokladgrädden på kakorna. Låt kakorna stå i kylskåpet i en timme innan de ska serveras. Dekorera dom gärna med något fint.

Lycka till!
(Receptet har jag hittat i boken "Frestelser av choklad")


Kommentarer
Postat av: HILDEGARDEN

Såå.. Det är här du gömmer dej! det där lät ju helt okej i mina öron. Eller, ögon i det här fallet. Och choklad i hela köket - SÅ MODERNT! ;) När kan du? döda is och skor och skit alltså? haha PUSS!

2012-01-10 @ 22:41:32
URL: http://livetpaendamcykel.blogg.se/
Postat av: angelica

sv; tack snälla. det var min sambo som tog bilden efter lite förinställningar av mig :)

2012-01-10 @ 22:49:54
URL: http://angeliqe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0