Startsidan  Om mig  Kontakta mig

Lördagsgodis - Smörkolor

God morgon! Helg ljuva helg...
Varför inte göra den här dagen extra festlig och koka lite smörkola som lördagsgodis?
Här kommer ett ljuvligt recept på den perfekta smörkolan för dig & familjen.
Testade själv på de här i veckan och tog lite bilder till.







Okej, här har ni receptet:

Ingredienser:
100 g margarin
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1-2 tsk vaniljsocker

Gör såhär:

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull
2. Rör ner de andra ingredienserna och låt koka utan lock i ca 30 minuter.
Koka inte på för hög värme, men se till att det kokar hela tiden & rör om då och då.
3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Häll kolan på en plåt med oljat bakplåtspapper. Låt den svalna och stelna något i kylen.
4. Klipp/skär kolan i bitar och slå in den i smörpapper, förvara kallt.
Lycka till!

Dessa kolor är perfekta att ge bort som en gåva till någon du håller kär, en vän eller någon i familjen. ♥


Veckans inspiration




Är inte denna bild alldeles underbar? Så festlig å full av kärlek & lycka!
Jag hittade den på en fantastisk bröllopsblogg/hemsida som heter StyleMePretty där det finns tusentals vackra bilder på allt från bröllopsfester till håruppsättningar. Vill bara dela med mig av några bilder som ger mig både inspiration och pirr i magen, hihi.
















Brända mandlar



God kväll ♥

Jag tänkte fuskstarta lite med ett mysigt lördagsrecept som jag testade på idag; Brända mandlar. Idén kom till mig igår kväll när jag bakade en tårta jag aldrig gjort förut med mandelmassa, grädde och frukt. Då kom jag å tänka på de underbara strutarna med brända mandlar som man kan köpa på Godis Huset i stan och ville testa på att göra de själv. Jag följde inte något recept utan gick mest på känsla, hihi. Så jag köpte mig ett paket mandelmassa & en påse sötmandel, resultatet blev små söta rosa mandel-kulor.

Recept:
Sätt ugnen på 250 grader

Lägg ut mandlarna på en plåt och rosta dom i övre delen av ugnen ca 4-5 minuter, låt svalna helt
(Knåda karamellfärg i mandelmassan om du vill)
Grovriv mandelmassan på ett rivjärn
Rulla massan till kulor och tryck i en mandel i varje kula, se till att mandelmassan täcker hela mandeln
Lägg kulorna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem stå i övre delen av ugnen ca 5 minuter
Låt kulorna svala helt.
Lycka till!



Med denna bild vill jag säga att de här Brända mandlarna är supergoda till en kopp té!
Brända mandlar & TE.


En liten hälsning från mig

Hej kära ni ♥

Nu var det länge sedan det hände något här på HOMEMADE, det blir så ibland. Men jag tänkte meddela er om att min blogg inte ligger nere, utan jag väntar helt enkelt på att jag ska ha möjlighet att fortsätta baka. När jag kommer tillbaka, vilket förhoppningsvis blir till sommaren, så kommer jag utveckla min blogg så att den blir ännu mer innehållsrik och mysig att följa!

Hoppas att ni alla mår bra & att ni fikar mycket kakor ♥

Tusen kramar till er från mig!



RSS 2.0