Startsidan  Om mig  Kontakta mig

Chokladtryffel



Denna ljuvliga choklad...

Säg mig, vad är godare, mysigare och mer romantiskt än en kopp té eller kaffe tillsammans med en choklad?
Jag älskar mörk choklad, det är fräscht och riktigt gott.
Därför bakade jag en underbar chokladtryffel.
Det bästa med det här receptet är att det är enkelt och att det räcker mer än till en fika.

Recept:

INGREDIENSER

300 300 g mörk choklad av god kvalité
2 2 dl vispgrädde
20 20 g smör
Kakao

GÖR SÅHÄR

1. Koka upp grädden i en kastrull. Hacka under tiden chokladen och lägg den i en porslinsskål.

2. Sätt skålen över en kastrull med kokande vatten så att chokladen smälter. Rör under tiden ner grädden till en jämn smet.

3. När smeten är helt blank rör i smöret. Rör runt tills chokladsmeten blir blank igen.

4. Häll ut tryfflen på ett fat och täck med plastfolie. Sätt in i kylen och låt den stelna i 1-2 timmar. Eller sätt in den i frysen så går det lite fortare.

5. Forma sedan små kulor av smeten, ta hjälp av en sked eller ett kuljärn. Eller fyll en spritspåse med smet och spritsa ut små kulor.

6. Rulla chokladkulorna i kakao.

 


Kommentarer
Postat av: viktoria

åh! jag måste testa detta! brukar själv gör tryfflar till de flesta tillfällen, men då äre bara choklad och grädde (+ nån smaksättning)... måste testa det här o se vilket som är bäst (:

2010-09-16 @ 19:05:40
URL: http://insomniia.blogg.se/
Postat av: Jossan

Ser ljuvligt ut!

Riktigt bra blogg ska följa den :D

2010-09-18 @ 11:24:49
URL: http://josefinolofsson.webblogg.se/
Postat av: Chawo

OMG! Vad gott det ser ut!!

2010-09-20 @ 16:39:28
URL: http://chawo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0