Startsidan  Om mig  Kontakta mig

Chokladpaj

Chokladpaj är ett fantastiskt recept om man är choklad-älskare!

Vaniljglass eller vispad grädde är ett måste till den här pajen. Receptet hittar du längre ner i inlägget!

Recept


Ingredienser

 

PAJDEG

150 g smör

3 dl vetemjöl

3 msk kakao

1/2 dl strösocker

 

FYLLNING

2 dl vispgrädde

200 g mörk choklad i bitar

2 äggulor

1 ägg

1 1/2 florsocker

100 g(1 1/2 dl) grovt hackade hasselnötter

 

GARNERING

Silverkulor

Marieanne crush

 

GÖR SÅHÄR

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjöl, kakao och socker.

Rör om så allt blandas väl. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant.

Låt formen stå i kylen i ca 30 minuter. Förgrädda sedan pajskalet i 200 graders ugnsvärme i ca 10 minuter.

2. Koka upp grädden. Häll den varm över chokladen. Rör tills chokladen smält.

3. Tillsätt äggulor, ägg och socker under vispning. Blanda ner hasselnötter.

4. Häll chokladkrämen i pajskalet och grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter. Låt pajen kallna och garnera med strössel och Marianne crush. (Hackade Marieannekarameller)

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: amandaa

va gärna med i dagens blogg :)

2010-09-13 @ 15:25:16
URL: http://amoriito.blogg.se/
Postat av: Lizzy

sv: Du har skrivit till rätt person, choklad är det godaste jag vet ;) jag ska hålla koll på din blogg!

2010-09-13 @ 16:53:55
URL: http://muzicme.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jättejättefin blogg, bra bilder. :)

Skulle lätt ha provat recepten om jag inte var allergisk mot mjölk. ):

2010-09-14 @ 19:16:17
URL: http://matildax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0