Startsidan  Om mig  Kontakta mig

Chokladhistoria - Del 2 av 7

CHOKLADHISTORIA

Del 2 av 7

Columbus var den första europé som smakade choklad, när han under sin resa 1502 steg i land på ön Guanaja utanför Honduras kust. Indianerna bjöd honom på en välkomstdryck som de kallade cacauarl (kakaovatten). Den var gjord på kakaobönor som mortlades till en kakaopasta vilken löstes i vatten & honung. Man blandade den med kryddor som chili, vanilj & kanel. Tillsammans med majsmjöl skakades drycken i ett lerkrus - en indiansk chokladshake. Columbus & hans sällskap tyckte att drycken smakade illa & spottade ut. Trots detta tog Columbus med sig några kakaoböon hem till kung Ferdinand. Men varken kungen eller någon annan vid hovet blev intresserad av drycken.


Kommentarer
Postat av: Marre Diaz S

svar:)

jag älskar choklaad :O

och jag gillar din blogg ;D



kraam!

2010-09-14 @ 19:42:24
URL: http://diiiiaz.blogg.se/
Postat av: Linn

sv; Var så lite så :) Allt bra idag?

2010-09-15 @ 09:58:12
URL: http://agneslinnerika.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0