Startsidan  Om mig  Kontakta mig

Gunillatårta



Gårdagen var en fantastisk höstdag, hoppas att ni njöt av den!
Det är så makalöst vackert med alla färger på löven och när solen lyser på träden så blir hösten så levande.
Jag ville hylla denna höstdag med en god tårta så jag ställde mig i köket och bakade en Gunillatårta. Jag smakade en bit av den hos en vän i veckan och tyckte att den var helt underbar, så därför vill jag dela med mig av receptet till er så att ni kan baka den till era allra käraste.
Den innehåller en enkel mördeg under en söt och saftig mandel-massa med ett pudrigt socker-täcke över.

Recept
Ugnstemperatur: 200°

Mördeg
150 g margarin
1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Fyllning
2 ägg
2 dl strösocker
150 g sötmandel
6 st bittermandlar

Gör såhär
Blanda ihop ingredienserna till mördegen i en matberedare, lägg den sedan svalt och mal under tiden mandeln.
Gör därefter äggfyllningen och tillsätt sedan mandeln.
Tryck ut mördegen i en form (t. ex löstagbar form) och häll sedan i fyllningen.
Grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter.
Ifall kakan ser ut att bli bränd kan du lägga ett bakplåtspapper på den.
Låt kakan svalna och pudra sedan rikligt med florsocker.

Servera gärna kakan med ett glas kall mjölk!

Lycka till!





Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppas du haft en nice helg! =) Godnatt!

2010-10-11 @ 01:22:51
URL: http://alinah.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0